Lördagsmys med Falk

I lördags hade Johanna och jag en riktig fettokväll. Det var underbart. Kände sig som en födgris som bara åt och åt. Först blev det en maffig spagetthi carbonara som var himlagod. Efter det gjort vi en ruskigt mumsig äppelkaka som hade ett knäcköverdrag. Sen bara för att göra det hela lite godare glass på det. Lovely.

Där satt vi uppsvullna och mätta när jag helt plötligt tittade ner och fick syn på alla de tallrikar och glas som vi använt. Sen kollade jag på hur vi satt, ihop krånglade med benen isär. Mysigt men det hade inte varit en vacker syn.

Kanske inte den nyttigaste kvällen men dock den roligaste på länge. Efter sju sockerkickar började vi kolla i gamla skolkataloger...sen spåra det ut!

För dig som vill göra den godast äppelkakan jag någonsin smakat kommer  recpeten här.

Helens knäckiga äppelpaj
4-5 äpplen av syrlig sort
150 g smör
2 dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl strösocker
1/2 dl grädde
1/2dl sirap
1/2 bakpulver

Lägg de skalade och skivade äpplena i en ungsfast form. Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredeinser. Bred blandningen över äpplena och grädda 175 grader ca 25 min.

Vi tackar Helena, Johannas arbetskamrat, för detta recept.



Kommentarer
Postat av: Johanna

Och jag tackar dig, för en mysig kväll min favorit sambo! Men måste bara påpeka att hon heter ju HeleN, inget a eller annat trams på slutet.. :P

2008-11-18 @ 23:03:38
Postat av: Adam

fan va du kör med wikipedia då...men nu var det ju som sagt inomhus.=D

2008-11-18 @ 23:10:18
URL: http://adam3.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0